Är tyskar verkligen effektiva?

”Vilket är det mest effektiva landet i världen? Det är väl ändå Tyskland?” Radiopratarna Anders och Johan från hipp hipp-gänget ställer en retorisk fråga och jag kan inte annat än protestera. Inte för att jag har en enorm erfarenhet av Tyskland eller för att min sambo har jobbat för ett tyskt företag. Jag kan inte ens bygga mina erfarenheter på att jag växt upp med en tysk moster som heter Ute, men själv tycker hon är inne.

Nej, just där och då när komikerna i radio vill få fram att Tyskland är så fantastiskt baserar jag min erfarenhet på att jag nyligen mellanlandat i Frankfurt och kokade över av ilska på den mindre effektiva personalen vid flygplatsen. Mitt tålamod var slut och det var för tidigt på morgonen. Vad är det med säkerhetskontrollen som ska ta så enormt lång tid? ”You are really slow!” Morrade jag högt och tydligt när jag stod och väntade på mina saker.

Därför känns det som att jag får äta upp mina ord när Volkswagen i Tyskland strax innan jul meddelade att man infört mejlrestriktioner för arbetare vid sex av sina fabriker. Mejlen levereras bara till de anställdas smartphones under arbetstid plus en halvtimme innan och en halvtimme efter arbetsdagens slut. Det är fackförbunden som tagit initiativ till detta. Men det omfattar inte chefer…

”Igår kväll fick jag inget gjort hemma. Jag satt och svarade på mejl till kunder i Australien och det jag skrev var  – Jag kan inte svara nu, för jag är inte på kontoret, men jag återkommer imorgon.” Den blonde danske deltagaren har för länge sedan slutat försöka göra sig förstådd på danska och övergått till att prata engelska med mig. ”Och sen satt jag och var frustrerad hela kvällen över att jag inte kunde ge några besked förrän nästa dag. Det hade ju varit bättre att slippa se det. Familjen var inte direkt lycklig heller…”

Nuförtiden är det inte tekniken som begränsar dig, utan din hjärna som ska fungera i detta ständiga informationsflöde. Den tekniska utvecklingen har gjort att gränserna mellan jobb och fritid blivit högst flytande och lojala medarbetare lockas att kolla mejl utanför arbetstid så fort ikonen på telefonen visar att det kommit nya meddelanden. Statistiken säger att kvinnor gör det oftare än män…

Det här är så vanligt så att alltfler företag skapar en egen policy. I Deutsche Telekoms policy för smarta telefoner står det att anställda inte behöver svara i telefon eller på mejl när de är lediga och att chefer inte kan förvänta sig att de ska läsa mejl på sin fritid. En policy som reglerar att man inte ska jobba när man är ledig?

Det är självklart kan man tycka, men på kort tid har vi gått från att kunna lämna jobbet på jobbet till att bära med det i fickan. Tänk om det är hög tid att ta kommando över tekniken och ställa in den så att du kan koppla av när du är ledig?

Oavsett om du är tysk eller inte, effektiv eller ineffektiv, så behöver din hjärna återhämtning om du ska orka. Det är inte farligt att jobba mycket, men det är direkt skadligt att vila för lite.

Efter ett par dagar med uppdrag i Karlstad, mitt i Rally-VM och hotellhissarna fulla med alla möjliga nationaliteter och färgsprakande rallydräkter, ska det nu bli skönt att sätta sig på tåget hem och koppla ner, koppla ur och koppla av.

.

Önskar dig en ledig helg,

Petra Brask

”Der Mann, der lächelt, wenn Sachen falsch gehen, hat an jemand gedacht, um es an zu tadeln”

(Den som ler när saker går fel har kommit på någon att skylla det på.)

Dela gärna detta inlägg

PB Partners Dream Team

Om Tidsbloggen

Vem bestämmer över din tid?
I Tidsbloggen delar vi med oss av våra tankar och reflektioner kring våra liv som effektivitetsexpert på Petra Brask & Partners.

Kategorier