Bli en mästare på att prioritera, planera och delegera!
VD-tidningen har skapat Effektivitetsskolan i tre delar med hjälp av vår effektivitetsexpert Ingrid Hegg. Den andra delen handlar om hur du blir en mästare på att prioritera, planera och delegera. Till VD-tidningens Effektivitetsskolan del 2
En bra planeringsrutin höjder din effektivitet
Att ha en bra planeringsrutin är något av det viktigaste du kan göra för att höja din effektivitet. Ändå är det lätt att hamna fel. Man jobbar på utan en klar insikt om ifall det man håller på med är viktigt, bråttom, eller ingetdera. Undrar du varför? Orsaken är att det är jobbigt och mycket energikrävande för hjärnan att ägna sig åt prioritering. Det är då du behöver bra rutiner att falla tillbaka på, förklarar Ingrid Hegg.
Ha en veckoplaneringsrutin där du lägger en fast tid för själva planeringen. Välj gärna en tid i slutet av veckan, för då är allt som har diskuterats under veckan färskt. Det ökar dessutom utsikterna att din hjärna får vila från tankar på jobbet under helgen, vilket ger bättre återhämtning.
Med veckoplanering på torsdagen får du också tid att avsluta veckan med att fånga upp missade bollar och sluta cirklar innan veckan är slut.