HÅLLBART ARBETSLIV

Enklare att prompta

Med MÅSTE-metoden blir det enklare att prompta

Att googla är som att leta efter en nål i en höstack, medan att ”prompta” är som att ha en personlig bibliotekarie!
 
När jag och min vän skulle åka till London och kolla på fotboll så kunde jag antingen googla eller prompta för att få idéer om vad vi skulle göra under vår resa. Skillnaden mellan att Googla och att Prompta, för mig, är följande:
  • Att Googla: Då får du en miljon träffar och information som du själv måste sålla bland. Det är som att leta efter en specifik bok i ett gigantiskt bibliotek utan att ha någon som kan hjälpa dig.
  • Att Prompta: Då frågar du en superkunnig AI-bibliotekarie som vet precis vad du är ute efter när du kliver in på det gigantiska biblioteket. Och du kan till och med berätta hur du vill ha svaret presenterat för dig! 

MÅSTE-metoden

Jag brukar inte gilla ordet ”måste”, men när det gäller prompta, så gör jag det. Med MÅSTE-metoden kan du få bättre och användbara svar när du promptar. 

Om du till exempel bara skriver ”Resa till London” kommer du antagligen få väldigt mycket information och det kanske bara är en bråkdel av det som är intressant för dig. Om du däremot specificerar vad du vill ha och är ute efter så kommer informationen bli mer användbar för dig. Jag tar mitt exempel på resan till London när vi nu använder MÅSTE-metoden nedan:
 

Mål

Målet är att jag vill ha förslag på saker jag och min vän kan göra i London.

ÅTERKOPPLING

Återkoppling är hur jag vill att informationen ska presenteras till mig. I mitt fall vill jag ha svaret på fyra sidor och första sidan ska vara i punktform med hänvisningar till de andra sidorna.

Sammanhang

Sammanhanget i det här fallet är att jag vill kunna använda informationen i form av ett mejl som jag kan skicka till min vän som ska med på London resan.

Ton

Fundera på vilken ton du vill att din information ska leveras i; humoristiskt, allvarligt, byråkratiskt etc. Du kan till och med skriva att du vill att det ska låta som att en viss person har skrivit det. Ett bra exempel på detta är när min kollega Petra Brask berättade om damen som skulle hålla tal på ett bröllop och som bad sin AI-vän göra ett utkast som om Mark Levengood skrivit talet. I mitt fall, vad gäller den här Londonresan, så vill jag ha lite humor och att informationen är lätt att ta till sig.

Extra

Extra information. Det är under Extra som du beskriver just dina förutsättningar.

I mitt fall beskriver jag här att:

  • vi ska resa mellan den 17-21 oktober
  • vi har bokat en fotbollsmatch den 19 oktober
  • vi vill ha förslag på vad vi kan göra före och efter matchen för att uppleva stämningen
  • vi gillar båda arkitektur och vill ha förslag på både gammal och modern arkitektur att se
  • vi vill ha förslag på unika restauranger som serverar kött
 
Den här extra informationen gör att resultatet blir precis vad just vi söker och önskar med vår resa. Om jag inte är helt nöjd med resultatet kan jag be min AI-vän att skriva om förslaget igen, eller så lägger jag till mer personlig information. Exempelvis så vill jag också ha förslag på unika fiskrestauranger.
 

När jag promptar och använder den här MÅSTE-metoden så lägger jag in det i tre olika AI-verktyg.  Då kan jag välja det resultat jag tycker blir bäst och passar mig. Lycka till med din promptning! 😊