Inspiration och tips

Ha lite koll på den här sidan!  Våra effektivitetsexperter Jan Winstedt och Ingrid Hegg uppdaterar den lite då och då med våra bästa tips, metoder och inspiration för att du ska få en mer effektiv och energifylld arbetsvardag. Har du något bra tips du vill dela med dig av? Hör gärna av dig genom att mejla oss på info@petrabrask.se

1. Bestäm vilka uppgifter du ska fokusera på

Börja med att boka in en tid i kalendern när du ska arbeta med din uppgift/dina uppgifter. Bestäm dig då också för vilken av dina uppgifter du ska fokusera på. Var konkret och tydlig med vad du ska göra.

2. Duka upp så att du har allt tillgängligt för att lösa din uppgift

Har du allt på plats för att göra din uppgift? Tänk som kockarna gör och för-strukturera. En för-struktur innebär att du dukar upp allt du behöver för att lösa din uppgift. Den här för-struktureringen blir som en handlingsplan / checklista, som du kan även kan återanvända. Det blir tydligt vad nästa steg är samtidigt som du längs vägen dokumenterar vad du har gjort.

 

3. Se till att du får jobba ostört - stäng av alla störande moment och hitta ett ställe där du kan arbeta fokuserat

Men ändå kan det vara svårt att fokusera. Dina tankar vandrar fram och tillbaka mellan dåtid och framtid och du tänker på uppgifter som inte är avslutade och saker som du måste göra. Vad kan du göra då? Jo, då kan du ”rensa din hjärnas hårddisk”. Tankar på oavslutade arbetsuppgifter tar av din kraft och då behöver du först komma till avslut för att kunna gå vidare. Lägg undan dessa uppgifter, exempelvis skriv ner dem. Du kanske rentav ska göra en INTE att göra-lista för ett ökat fokus. Samtidigt som det hjälper till att öka det tillgängliga arbetsminnet. 

Vi har även märkt att en gemensam fokustid är väldigt uppskattat. Det innebär att ni tillsammans kommer överens om att de första timmarna på arbetsdagen är mötesfria och till för att du ska kunna fokusera på dina viktigaste uppgifter.

 

 

🎧 Vill du ha mer tips och inspiration för att bli en mästare på att fokusera? Lyssna på Tidspodden – Fokustid med Petra Brask och Lena Lid Falkman och deras gäst Gisela Bäcklander, PhD på Karolinska Institutet och författare till boken Ostörd: principer för en skärpt arbetsdag. Där får du höra mer om kock-metoden som också kallas för ”Mise-en-place”.

 

👩🏻‍💻 Du kan även läsa om den här metoden i vår Tidsblogg – Planera som en mästerkock. Där Petra Brask skriver och ger tips och inspiration om hur du blir effektivare med ”Mise-en-place” metoden.  

Effektivitetsexperter Jan Winstedt och Ingrid Hegg, 7 tips för mjukstart på jobbet
Jan Winstedt och Ingrid Hegg ger dig våra sju tips för en mjukstart på jobbet

7 tips för en mjukstart på jobbet

 

  1. Dofta på kaffet
  2. Prata med dina kollegor
  3. Njut av lunchen och unna dig en promenad i dagsljus
  4. Gör en prioriteringslista för vad som är viktigast
  5. Lägg in alla viktiga datum för året i kalendern (om du inte redan gjort det)
  6. Sätt av tid för rutiner. Hjärnan älskar rutiner, de tar väldigt lite energi! 
  7. Träna och veckoplanera

Visualisera din höst

Hösten är ett stort stycke tid med få avbrott. Vad vill du fylla den med? Vilket liv vill du skapa för att upprätthålla ditt välbefinnande i höst? Skriv vad du önskar att din höst ska innehålla. Gör gärna bilder som du kan ha som skärmsläckare på telefonen för att påminna dig om vad du önskar fokusera på.

Skapa mini-mål varje vecka

  • Vilken handling kan du göra varje vecka för att ta dig närmare ditt mål? När jag veckoplanerar på fredagsförmiddagarna passar jag på att ställa reflektionsfrågor till mig själv
  • Vad har jag gjort den här veckan för att ta mig närmare mitt mål?
  • Vad är jag extra stolt över och tacksam för den här veckan?
  • Vad ser jag fram emot nästa vecka kopplat till mitt välbefinnande?
Bästa tipsen inför semestern, Ingrid Hegg, Jan Winstedt, Effektivitetsexperter, Petra Brask & Partners, Inspiration och tips
Jan Winstedt och Ingrid Hegg delar med sig av våra bästa tips inför semestern

Rensa ut och kom till avslut

Att få bocka av saker innan vi går på semester ger en positiv kraft. Då kan vi känna att vi förtjänar att njuta mer när vi sitter i vår solstol. Ta tag i gamla surdegar, bocka av på uppgiftslistan och rensa skrivbord, huvud, hårddisk och mejlbox. Men ha rimliga förväntningar på dig själv vad ska hinna göra innan du går på semester, så du inte känner dig helt slutkörd när du ska börja din ledighet. Lista allt du behöver hinna med innan semestern. Dela upp arbetsuppgifterna i ”måste-punkter” och ”önske-punkter”. Se sedan över hur många arbetsdagar du har kvar, och var det finns luckor i ditt schema. Boka in tid för ”måste”-uppgifterna, helst på morgnarna när du har mycket energi.

 

Informera om din ledighet

Förbered kollegor, kunder, klienter och leverantörer på att du ska vara borta. Meddela dem hur länge du har semester, och vem de ska vända sig till när du är borta. De flesta har förståelse för att man är borta, så länge man är tydlig med det. För att få kvalitet på jobbet under hösten, behöver din hjärna få chans att gå ner i varv under sommaren. Om du ständigt är tillgänglig är det mycket svårare att få återhämtning. Kommer du att bevaka din mejlkorg under semestern? Om ja; bestäm då i förväg hur ofta och när och håll dig till det så att du kan få din nödvändiga återhämtning. Sätt på autosvar på mejl och chatt och tala in ett meddelande på din jobbtelefon så att du verkligen får semester och lämnar jobbet på jobbet.

 

Skriv ett "Välkommen-tillbaka-brev" till dig själv

Skriv ett brev till dig själv som du kan öppna efter semestern. Har du någon gång upplevt att du knappt minns vad du jobbar med väl tillbaka på jobbet? Då kan det vara skönt att mötas av en kom-ihåg-notering med rubriken ”Välkommen tillbaka från semestern” och en lista på några saker som känns viktiga att starta upp med. Så innan du går på semester kan det vara klokt att tömma hjärnan på dina reflektioner av som är viktigt i ditt jobb – insikter du har gjort, goda vanor du vill återuppta. Här har du chansen att ge dig själv den bästa nystarten: Hur vill du att hösten ska vara om du fick bestämma? Reflektera över vad som får dig att blomma. Vilka arbetsuppgifter, människor, miljöer fyller dig med energi? Finns det dagar eller stunder på ditt jobb när ditt arbete känns mer som ett fritidsintresse. Vad kan du göra för att få mer sådan tid?

 

Planera för en mjukstart efter semestern

Boka in den första arbetsdagen till dig själv och att du officiellt är tillbaka först dagen efter, om du har möjlighet. Tänk dig vilken lyx att få en hel dag för att komma i kapp och komma igång! Att hinna landa och sätta dig in i vad som hänt medan du varit ledig istället för att ha en kalender som är knökfull med möten redan första arbetsdagen. Av erfarenhet vet vi att det inte fungerar med någon rivstart. Om du har möjlighet, planera så att din första arbetsvecka efter semestern blir en kortvecka. Starta till exempel en onsdag eller torsdag. Alternativt ta ledigt på fredagen och få en långhelg efter din första arbetsvecka.