Vi ( l )är olika

”Petra, får jag fråga en sak? När du sa det där med prioritering och att man ska göra det viktigaste först och när man gjort det ska man göra det som är näst viktigast. Menade du då att man ska göra det näst viktigaste först?” Jag tittar fundersamt på den söta damen med röd sjalett virad runt halsen och matchande läppstift, nagellack och skärp. Hennes tillrättalagda mörktonade lockar ramar in det nätta ansiktet och varenda hårstrå ligger i en lydig och perfekt ordning.

Tydligt och lugnt förklarar jag igen. ”När du prioriterar gör du först det viktigaste och när du har gjort det så gör du det som är näst viktigast.” Det som är klurigt är att vara överens om vad som är viktigast. ”Eh… OK, så då ska jag alltså göra det som är viktigast först då, eller…?” Jag ser att den fina damen gärna vill få rätt på det här och säkert på mycket annat i sitt liv.

Vi har alla våra preferenser och våra starka och svaga sidor när det gäller lärande. Ett vanligt misstag är att förutsätta att bästa metoden att lära sig är den man själv föredrar. Lärstilar är en teorimodell inom pedagogiken. Tanken är att alla individer har sitt eget sätt att lära och inget sätt är bättre än det andra. Därför bör man inte förklara för alla på samma sätt.

Kort sagt vi (l)är olika.

Går det att beskriva saker mer pedagogiskt? Vilka inlärningsstilar finns det? Hur lär du dig saker enklast?

Michael Grinder, beteendevetare, forskare och författare, menar att inlärning framförallt sker genom tre olika kanaler: ögonen, öronen och kroppen. Visuella inlärare (ca 1/3 av den vuxna befolkningen) vill läsa, se bilder, animationer och diagram. Auditiva inlärare (ca 1/3) lär sig bäst genom ljud, musik, samtal och diskussioner. Kinestetiska och taktila inlärare (ca 1/3) lär sig bäst när de är delaktiga, rör sig, experimenterar och upplever.

”Vi har haft ett mycket effektivt möte och kommit fram till följande förslag på hur vi ska hålla effektiva möten.” Den utsedde ordföranden för gruppen kommer in och strålar i hela ansiktet över att på utsatt mötestid lyckats få ur sina kollegor en ”best practise” när det gäller möteseffektivitet på företaget. ”Vad tyckte ni bäst om med den här workshopen?” frågade jag nyfiket gruppen. ”Att vi fick tänka efter själva och lära genom att göra det vi lär oss – learning by doing.” svarar ledaren för workshop-gruppen spontant.

David Kolb, Fil. Dr från New York har sedan 2002 ägnat sig helt åt inlärningens mysterier. Han är professor vid Case Western Reserve University i USA. Dr Kolb utgår från två olika aspekter: Hur vi tar till oss information och hur vi bearbetar den.

Utifrån dessa delar definierar Kolb fyra lärstilstyper

Profil 1 Divergeraren (idégivaren)   Du vill ha en personlig och känslomässig koppling till det du ska lära dig. Du vill veta varför du ska lära dig just det här?

Profil 2 Assimileraren (förklararen) Du vill ha teori och fakta, lyssnar på experter och tänker igenom idéer. Du frågar dig: Vad är viktigt inom området?

Profil 3 Konvergeraren (sammanställaren) Du vill att kunskapen ska vara användbar. Du utgår från sunda förnuftet och frågar dig: Hur kan jag använda den här kunskapen?

Profil 4 Ackommoderaren (prövaren) Du vill skapa nytt utifrån den kunskap du skaffat dig, du ser nya möjligheter och frågar dig: Vad händer om jag istället gör på det här viset?

Kolb menar att vi när vi lär går igenom samliga fyra faser, men att vi känner oss mer bekväma i en eller två av faserna.  60% av alla barn befinner sig i profil 1 och 4.

Jag kommer ihåg när jag gick i skolan att jag verkligen hade vissa favoritlärare som var rena drömmen rent pedagogiskt. Jag hade kunnat lyssna på dem i evigheter. Vad de än sa, så fick de det att låta intressant och spännande. Tänk om deras lycka (och min) var att de hade hittat den pedagogiska nyckeln och kunde använda sig av alla fyra stilarna?

Det är fredag och jag har en underbar helg framför mig med två änglar som befinner sig i profil 1 och 4 och mest undrar varför det är så mycket som fyra dagar kvar till sommarlovet. Mmm… nu börjar även jag längta till semester och segling… men vi börjar med att njuta av en helg med det fantastiska väder som SMHI lovat oss.

Trevlig helg,

Petra

”Att lära sig saker handlar om att plötsligt förstå något man alltid förstått, men på ett nytt sätt.”
Doris Lessing (1919-)

Dela gärna detta inlägg

PB Partners Dream Team

Om Tidsbloggen

Vem bestämmer över din tid?
I Tidsbloggen delar vi med oss av våra tankar och reflektioner kring våra liv som effektivitetsexpert på Petra Brask & Partners.

Kategorier