Nyckeln till att arbeta effektivt hemma är att snabbt upprätta och i största möjliga mån bevara dina arbetsrutiner. En känsla av att känna igen sig är tryggt i en tillvaro som känns ovan. Det är också effektivare att hålla dig till gamla vanor istället för att varje dag lägga energi på att fundera på hur du ska ta dig an dagen. Här kommer 7 effektiva tips som får din nya tillvaro att kännas som din vardag.
1. Tänk aktivitetsbaserat kontor
Denna Corona-kris kommer med ett stort paket av utmaningar inte minst för sjukvården. Vi som kan ska jobba hemma och brottas med att antingen känna oss isolerade eller att dela utrymmet med andra familjemedlemmar som plötsligt är hemma samtidigt. Hur kan vi tänka som på ett aktivitetsbaserat kontor och fördela platserna i hemmet på ett smidigt sätt?
- Kan köket fungera som en social yta där fler får utrymme att få arbete gjort och skapa energi tillsammans – som ett hemmets kontorslandskap?
- Kan sovrummen eller del av vardagsrummet fungera som plats för fokusarbete?
- Fundera över hur du med hjälp av stolar och kuddar kan skapa en ergonomisk arbetsställning.
- Vilka möten kan du göra om till promenadmöten via telefonen?
2. Viktigt med struktur på dagen
Se till att din dag påminner om alla andra dagar när du går till jobbet. Det ger dig en struktur att förhålla dig till för att bygga upp en balans mellan jobb och fritid. Är det fler familjemedlemmar hemma se till att skaffa gemensamma rutiner. Hur kan du översätta era vanliga rutiner för hemmabruk?
- Undvik att sitta i pyjamas med gröten i knät samtidigt som du har webmöte. Gå upp samma tid som du brukar, ät frukost och ta på dig jobbkläder.
- Ha en plats som du förknippar med arbete, men tänk också att olika aktiviteter passa bättre för olika platser.
- Om du har ungdomar som studerar hemma, se till att jobba i arbetsblock och ta pauser tillsammans. Det inbjuder till disciplin hos både vuxna och unga.
- Om du har yngre barn hemma, ta reda på vilka rutiner de har i skolan och förskolan och se till att hålla liknande tider för raster och lunch hemma.
- Lägg undan jobbsaker när arbetsdagen är slut.
3. Gör ett veckoschema
Skriv ett veckoschema som familjen (eller för dig om du lever själv) kan förhålla sig till. Har ni inte behövt ha avstämningsmöten med varandra i en stressad hämta-lämna-tillvaro så är det dags att skapa de där mötena nu och klargöra;
- Vilka mattider ska ni ha? Vad ska ni äta på vilka dagar?
- Vem hjälper till med vilka hushållssysslor och när?
- Vilka tider är kritiska för dig att vara uppkopplad mot jobbet och få fokustid? Hur kan ni som har yngre barn hemma hjälpas åt med ansvaret? Kan en ta fm och den andre em eller behöver ni dela upp det i 2-timmarspass exempelvis.
- Skriv in alla tider i en familjekalender som är enkel att dela. Många familjer använder Googles kalender, som är lätt att dela och synka med telefonen.
4. Se upp med förhalningsbebeenden
När vi sitter hemma kan det vara lätt hänt att vi börjar skjuta upp saker och trillar in i förhalningsbeteenden. Här är några säkra tecken på att du har med en prokrastinerare att göra:
- De kommer på viktigare saker som måste göras först. Sociala medier behöver akut uppdateras innan de sätter igång.
- De fastnar i beslutsångest kring vilken uppgift de ska göra först. Mindre beslut som vilka pennor de ska använda eller vilken form och typsnitt de ska ha på texten blir plötsligt väldigt viktiga.
- De upptäcker att skrivbordet behöver rensas, vanligtvis tråkiga saker som att städa är plötsligt hur viktiga och roliga som helst jämfört med att göra den uppgift de har framför sig.
- Ett smidigt sätt att bryta förhalningsbeteende är faktiskt att bli medveten om att det är just det du håller på med. Ta sedan hjälp av Pomodoro-metoden, dvs bestäm en tid som du ska lägga på uppgiften. Hur långt kan du komma med uppgiften om du ger den 45 minuter? Ta sedan en paus. På www.petrabrask.se kan du läsa mer om Pomodoro-appar och andra tips som hjälper dig att bryta förhalningsbeteenden.
5. Viktigt med energi när du jobbar hemma
Om vi blir sittandes hemma med våra funderingar kan hjärnan lätt gå på högvarv och börja oroa sig. För att ge energi till dig själv och dina kollegor blir det extra viktigt att hålla kontakten med varandra. Mina kollegor och jag har lagt in extra möten, som enkom är till för att peppa varandra. På Teams har vi en kanal som heter Kul & Kreativitet där vi delar glädjande nyheter och det vi är tacksamma för. Vi kopplar upp oss och har fikarast ihop. Våra deltagare berättar om hur de kopplar upp sig med sina kollegor och har AW online med bubbel och dans. Vad kan du göra för att boosta och belöna dig hemma?
6. Nyttja fördelarna med att jobba hemma
Kan det vara så att du nu har fått mer tid för att reflektera och fundera över vad som är viktigt i livet? Fördelen med att livet stannar upp är att kreativiteten och idéerna brukar flöda. Fånga de funderingar som kommer upp. Vi får inte lika mycket återkoppling på det vi gör hemma som vi får på jobbet. Hemma förväntas vi gå ut med soporna, hantera tvätt och disk utan applåder. Kom ihåg att ge feedback även om ni inte möts i korridorerna på jobbet längre och gör det till en vana att även ge mer feedback hemma.Ha inte dåligt samvete om du tillfälligt kopplar av med hushållssysslor. Att plocka ur diskmaskinen (som tar ca 3 minuter ? kan ge dig just den paus du behöver för att tankarna ska få vandra fritt. När du sätter dig och jobbar igen har du plötsligt fått ny energi till dina arbetsuppgifter
7. Rör på dig
När vi tar oss iväg till en arbetsplats får vi naturlig rörelse till och från jobbet och under lunch och pauser. När vi arbetar hemifrån får vi hitta andra sätt att få in den rörelse vi så väl behöver.
- Börja och avsluta arbetsdagen med en promenad eller löptur.
- Se också till att du rör på dig om du sitter vid datorn längre stunder. Det finns pausprogram som du kan ladda ned, exempelvis StandUp – the workbreak timer.
- Se till att dina barn får den rörelse de behöver också.
När nu många går från ett öppet landskap till ett hemlandskap och alla är uppkopplade en stor del av tiden behöver vi också bli uppmärksamma på hur vi kan använda bandbredden effektivt så att inte vårt internet börjar svaja. Fundera på vilka stunder du behöver vara uppkopplad och när du faktiskt kan jobba på mer avkopplat.
Vinnarna av Lena Lid Falkmans bok Virtuella möten är;
Linda Hellström, Claes Johansson och Annika Ewermo
Stort varmt grattis! 🤩
Vinnarna har meddelats personligen av oss och får ett signerat exemplar hemskickat.
Önskar dig en fin helg och vecka
Petra Brask, effektivitetsexpert, föreläsare och författare
Perspecitive – “What you see depends not only on what you look at, but also, on where you look from.”
James Deacon
Sugen på mer inspiration? Lyssna på Tidspodden. Nytt färskt avsnitt ute nu med Amelia Adamo.
Kontakta oss på Petra Brask & Partners för att ta del av våra onlinekurser