Ett mått på framgång

målbilden”Jag har haft en så’n där IKEA-natt, där hela familjen byter sängar med varandra. Därför är jag så glad att få välkomna Petra till oss igen, som ska hjälpa oss att få ihop vår tid och vårt liv. Har funderat på om vi är ovanligt tröga eller dumma, som måste ta hit dig för tredje gången?” Chefen som inleder konferensen är lika klok och tjusig som jag minns henne och hon leder sin avdelning med stort ansvar och tydlighet. Jag förklarar lugnt att det inte är ovanligt att jag kommer tillbaka både tre och fyra gånger för att hjälpa deltagare in i nya sunda arbetsvanor. Samtidigt blir jag väldigt taggad av hennes förväntningar. ”Hjälpa oss att få ihop vår tid och vårt liv…” Jaha, då får vi sätta igång, vi har bara tre timmar på oss och en hel sal full med deltagare.

Den här veckan har bestått av att föreläsa på en hel del kickoffer. Nu ska hösten sparkas in och samtidigt är det varmare än någonsin ute. Ja, inne med för den delen. Men vem klagar? Det känns lätt att låta vinterkläderna ligga kvar på vinden och använda sommarstassen ett tag till. På personalmatsalernas uteplatser vimlar det av anställda som kavlar upp armarna och lutar sig tillbaka på lunchrasten. Det är nästan så att man kan låtsas att det är juli och semester en stund till.

På det försäkringsbolag som tog emot mig för tredje gången i veckan, rådde det full aktivitet. Det var över ett år som jag var hos dem senast och vi stämde av tidstjuvar och förbättringsåtgärder som gjorts sedan sist. Både de och jag kunde glatt konstatera att mycket hade hänt. Utvecklingen till det bättre var ett faktum. De kom även på nya utmaningar och saker att effektivisera.

Men det som gjorde mig extra glad var den åtgärd de gjort för att fira sina framgångar. I deras fikarum stod ett avlångt plexiglasrör snart helt fyllt med bollar. Idén var egentligen så enkel att den var genial. Alla hade möjlighet att lyckas samla poäng för avdelningen och varje boll bar ett datum för den insats som gjorts. Dessutom togs en bild på varje bollvinnare, som skickades ut till samtliga. Det fanns fyra milstolpar på röret, tårta, pubkväll, picknick och till sist målfest.

Visst hade det varit några upprörda röster om röret och en del negativa kommentarer som fällts av somliga i början. Men de rösterna tystnade snabbt när man själv fått äran av att vinna en boll för avdelningen.

Läser man böcker av människor som lyckats leda sina team till stor framgång, så verkar en stor del handla om att glädjas tillsammans och fira sina framgångar. Och för att kunna göra det måste man ju mäta dem. Jag tycker att denna avdelning har hittat ett uppfinningsrikt sätt att göra det på.

Med stor eloge till dem avslutade jag föredraget med att påminna om hur viktigt det är att få energin att hålla hela hösten. Vi gick igenom fakta kring stress och hur du förebygger den, samt pratade om de alarmerande rapporter som sömnforskarna har om våra dåliga sömnvanor i Sverige. IKEA-natt är inte bara för de som har barn. Även de utan barn ligger och snurrar i sängen eller vandrar runt som osaliga andar genom sin bostad samtidigt som deras inre röst tjatar ”Sov! Du måste verkligen sova nu!”.

När du var liten hade du kanske en nalle i sängen som skulle hjälpa dig att somna? OM du tillhör dem som ersatt den med en nalle på nattduksbordet, som plingar av påminnelser för möten eller statusuppdateringar på Facebook, så kan jag tipsa dig om att den nallen inte har samma positiva effekt. Då kan du istället känna dig som den åsna, som jag fick i present av försäkringsbolaget. Den ska göra stor nytta i en familj i Afrika, dit de redan skänkt en get i mitt namn.

Tack kära kunder för ytterligare en härlig vecka i effektivitetetens tjänst!

Önskar dig en varm sensommarhelg

Petra Brask

”Coming together is a beginning, keeping together is progress, working together is success.”
Henry Ford

Dela gärna detta inlägg

press och media, petra brask och partners

Om Tidsbloggen

Vem bestämmer över din tid?
I Tidsbloggen delar vi med oss av våra tankar och reflektioner kring våra liv som effektivitetsexperter på Petra Brask & Partners.

Kategorier