I en tid när du kan googla på kaffe och hitta 39 400 000 resultat (0,20 sekunder) är det inte så lätt att sticka ut. Alla kan göra kaffe och alla möjliga varianter av det. Vad ska företagen erbjuda då för att vara unika? Ja, då behövs det mycket kreativitet. Det som säljer idag är inte produkterna i sig, utan de unika idéerna. Problemet är bara att du inte har tid att vara kreativ. För du har fullt upp med att kolla statusuppdateringar.
Och vad är så originellt med;
Twitter – Nu går jag på toaletten
Facebook – Jag gick just på toaletten
Google – Varför går jag på toaletten?
YouTube – Kolla på den här toaletten!
LinkedIn – Jag är bra på att gå på toaletten.
Den här veckan började med en inspirationsföreläsning med bland andra ekonomiprofessor Micael Dahlén som berättade att vi lever i ett förväntanssamhälle. Vi är så fokuserade på att kolla det som händer runt hörnet att vi inte hinner vara här och nu.
Är du så sysselsatt med multitasking, kolla din inbox, Facebook och surfa på nätet att du glömmer bort att stanna upp och göra en sökning inom dig själv? När tog du dig tid att dagdrömma senast? På jobbet?
Enligt Micael har vi knappt tid att vara kreativa och dagdrömma för vi är alltför upptagna. Med att förlänga dygnets timmar så att vi ska hinna göra allt. Vad vi förr åstadkom under 48 timmar kan vi nu göra på 24 timmar tack vare multitasking.
Enligt färsk svensk statistik:
uppdaterar 49% sin Facebook vid middagsbordet (har hälften av Sveriges befolkning en så tråkig familj?)
och 24% uppdaterar sin Facebook på toaletten (Sh-t!?)
medan 11% avbryter sex för att kolla sms (Varför avbryta..? Multitasking..?)
När jag var liten och vi inte hade internet och endast 2 mediokra TV-kanaler tog vi oss tid att ligga i gräset och titta upp på himlen. Ibland låtsades jag och min bror att vi hängde i tyngdlagen på jordens undersida och tittade ner över universums hav av molnformationer. En svindlande tanke. En helt vanlig dag på 70-talet.
Vår legolåda rymde tusen världar, och i min brors rum lekte vi krig (det märktes). Där kunde jag sitta i ett skåp i ena änden av rummet och sedan kasta mig ut över golvet där det rådde full granatstrid för att rädda mig i bunkern som var under brorsans säng.
Jag överlevde de flesta gånger utom vid ett tillfälle, när jag kastade mig under sängen och istället prickade tinningen i kanten på sängen så blodet sprutade och jag gallskrek. Min bror och hans kompis tittade sig panikslaget omkring när mamma kom springande och gormade ”Vad har ni nu gjort, killar?!!” De försökte förtvivlat förklara att det kunde ha varit mycket värre, hon kunde ha sprängts i bitar! Jag har än idag ett ärr på tinningen efter 5 stygn och en högst fantasifull barndom.
Det finns 2 förutsättningar för kreativitet:
1. Den behöver tid.
2. Den behöver underhållas.
Sedan 50-talet har man mätt IC-nivån på samma sätt som man mätt IQ-nivån. IQ-nivån har ökat varje år. Nivån på kreativiteten (IC) har också ökat, fram till och med förra året. I november 2011 meddelade Nepals TV bolag att det äntligen finns 3G på toppen av Mount Everest. Toppen! Äntligen! 2011 hade kreativiteten sjunkit. Att ständigt vara online har ett pris.
Mina barn har också tillgång till tusen världars fantasi, men inte i legolådan, utan online. Och då är det ju egentligen inget nytt. Det är någon annans fantasi. Det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt. Vi har fått mycket härlig tillgänglig kunskap och kontakt med hela världen. Men faktum kvarstår. Det mina barn googlar fram på internet är inte egna fantasier och dagdrömmar.
Vad säger våra hjärnforskare om dagdrömmeri och kreativitet?
Jonathan Schooler är Professor i Psyokologi och senior forskare på UBC’s Brain Research Centre som forskar om våra förmågor för minnet, kreativitet, problemlösning och beslutsfattande. Hans studier visar värdet av dagdrömmeri och att människor som låter ”sina tankar vandra” får höga betyg i tester för kreativitet och minnesförmåga.
Kreativitet handlar om att koppla ihop saker du varit med om och tänka det otänkbara. Så det borde inte vara någon överraskning att dagdrömmeri utgör en viktig del av en skapande process. Dagdrömmar tar dig ut ur verkligheten och in i det abstrakta via en serie av mentala anslutningar i hjärnan. Att lära dig något och sedan omedelbart kasta dig över något annat, hämmar minnesprocessen. Hjärnan behöver ställtid för att ställa om mellan uppgifterna och förankra kunskapen i ditt långtidsminne.
Intressant när jag gjort research på vad som höjer kreativiteten är att vikten av att vara lite tokig varje dag ofta tas upp. En reaktion på allt som ska vara så smart? SmartPhone, smartCar, smartWi…
Tänk om det här med dagdrömmeri skulle behöva uppmuntras i skolan? Det gjorde det definitivt inte på min tid och kanske inte heller hos våra barn? Tänk om vi behöver uppmuntras till mer planlöst stirrande på arbetsplatsen istället för att ständigt fippla med mobilerna?
Det är intressant att 2012 handlar om att bryta (o)vanan av att ständigt vara uppkopplad. Eller vad sägs om ett nytt måltidsspel som heter ’Don’t be a Dick During Meals with Friends’ där alla ska lägga sin smartphone i mitten av bordet under måltiden. Den första att plocka upp för att kontrollera sin e-post, Facebook eller Twitter måste betala för allas måltid. Kanske en idé värd att sprida? Även på arbetsplatsen under möten?
En drömhelg önskar jag dig
Petra Brask
”Den som drömmer på dagen vet mycket som undgår den som bara drömmer på natten.”
Edgar Allen Poe (1809-1849)