Empati är en superkraft
Jag minns ett tillfälle när jag var på ett företag och höll en föreläsning om tidshantering. Efteråt kom en chef fram till mig och sa: ”Det där med effektivitet gillar jag! Men empati… det känns lite mesigt. Är det verkligen något vi har tid med?”
Jag log och svarade: ”Ja, du vet ju att högpresterande team ofta är de mest sammansvetsade? Och att människor som känner sig hörda och förstådda faktiskt presterar bättre?” Han såg fundersam ut. ”Så du menar att empati gör oss mer effektiva?”
Precis. Och låt mig förklara varför.
Myten om den hårda ledaren
Vi har länge fått höra att det är ett tufft ledarskap och en resultatdriven kultur som bygger framgångsrika företag. Men låt oss titta på två olika ledarstilar:
1. Ledaren som pressar sina anställda (för) hårt, fokuserar på siffror och tycker att känslor är ett nödvändigt ont. Teamet vågar sällan säga ifrån och stressnivåerna är höga.
2. Ledaren som lyssnar, ser sina medarbetare och skapar en trygg arbetsmiljö där människor vågar ta initiativ, komma med idéer och utvecklas.
Forskning från Harvard Business Review visar att företag med empatiska ledare har 50% mer engagerade medarbetare och att arbetsplatser där människor känner sig sedda har lägre personalomsättning och högre lönsamhet. Empati är alltså inte en bara trevlig ”mjuk” kompetens – det är en affärsstrategi.
Empatins tre nivåer - hitta den rätta balansen
Som med det mesta i livet handlar det om balans. Tänk dig en empati-termometer med tre lägen:
1. För varmt - När medkänslan blir medberoende
På denna nivå suddas gränserna ut. Du tar över andras känslor och problem som om de vore dina egna. Som min kloke vän och psykolog, Måns Lindblom, en gång sa till mig: ”Se medberoende som en tennismatch. När du slår över bollen till din motspelare har du tillit till dennes förmåga att slå tillbaka bollen till dig. Du hoppar inte över nätet och försöker hjälpa personen att slå tillbaka bollen. Eller?” Jag satt där och insåg att jag hoppat över nätet ett antal gånger i mitt liv med resultatet att ingen stod kvar på min sida.
2. Lagom - Den balanserade inkänningen
Här finns en sund växelverkan mellan förståelse och handling. Du kan känna in andra utan att förlora dig själv, sätta gränser med omtanke och skapa det psykologiskt trygga rum där både människor och resultat kan blomstra.
I praktiken handlar det om timing – att veta när situationen kräver mer känslomässigt stöd och när det är dags för handling. Det är som en dans mellan närhet och distans, mellan att vara inkännande och att vara tydlig. En ledare jag arbetade med beskrev det träffande: ”Det handlar om att ha hjärtat öppet och sinnet klart.”
3. För kallt - När empatin går in i ett frysläge
Här råder ett klimat av likgiltighet och avstängdhet. Det är ofta här vi hamnar när stressen tar över – vår förmåga till medkänsla stängs av som en skyddsmekanism när tempot och pressen blir för hög. Det blir en ond spiral: människor känner sig osedda, teamet tappar energi och kreativiteten kvävs. Det som från början var tänkt att öka produktiviteten genom högt tempo, leder paradoxalt nog till motsatsen.
När vi glömmer bort empatin - risken för härskartekniker
Empati är också ett effektivt motgift mot härskartekniker, som kan förstöra både arbetsglädje och produktivitet. Vi har alla varit med om någon av dessa:
- Osynliggörande – När någon tar åt sig äran för ditt arbete eller ignorerar dina idéer.
- Förlöjligande – När din åsikt eller känsla avfärdas som ”överdriven” eller ”känslig”.
- Undanhållande av information – När du inte får veta saker som påverkar ditt jobb.
I en arbetsmiljö där empati saknas, frodas härskartekniker. Men när vi bygger en kultur där vi lyssnar och respekterar varandra, minskar både konflikter och stress.
Empati på arbetsplatsen - mer än bara snällhet
Empati handlar inte om att springa runt och kramas hela dagen. Det handlar om att skapa en arbetsmiljö där människor känner sig trygga att vara sig själva, vågar ta ansvar och bidra med sina bästa idéer.
Här är tre konkreta saker du kan göra:
- Lyssna – på riktigt. När någon pratar, fokusera på vad de säger istället för att planera ditt svar. Ställ följdfrågor och visa att du bryr dig.
- Ställ frågan: Hur mår du? Och vänta in det riktiga svaret, inte det automatiska ”Bra, tack!”. Ibland behövs en uppföljningsfråga: ”Hur mår du på riktigt?”
- Ge erkännande och feedback. Människor växer när de känner sig värdefulla. Enkla meningar som ”Bra jobbat!” eller ”Jag uppskattar verkligen ditt arbete” kan göra underverk.
Självempati - din grund för hållbart självledarskap
”Att vara empatisk mot dig själv är inte själviskt – det är självinsikt.”
Det är lätt att prata om medkänsla för andra, men hur ofta är vi förstående mot oss själva? Hur ofta säger vi: ”Det är okej att jag inte hann allt idag” eller ”Jag behöver en paus”?
Självempati handlar om att behandla dig själv med samma vänlighet som du skulle behandla en god vän. Att sätta gränser, säga nej när det behövs och ta hand om din egen energi. För om vi kör slut på oss själva, vad har vi kvar att ge till andra?
Så nästa gång du står inför en stressig dag – ta ett djupt andetag och fråga dig själv: Vad behöver jag just nu? När vi fyller på vår egen energi blir vi också bättre på att ge stöd till andra.
Och där har vi den magiska kopplingen mellan empati och effektivitet. För när människor mår bra, presterar de bra. Empati är inte mesigt. Det är en superkraft.

Önskar dig en effektiv och empatisk vecka!
Petra Brask, författare, föreläsare och effektivitetsexpert
Att vara empatisk mot dig själv är inte själviskt - det är självinsikt.
💡Tips: för dig som känner igen dig i medberoende
Känner du att din empati ibland tar över och gör dig utmattad? Här är konkreta sätt att hitta tillbaka till en hälsosam balans:
1. Sätt sunda gränser
- Öva på att säga ”Jag hör att du har det tufft. Vad tänker du själv skulle kunna vara en lösning?
- Undvik att ta över andras uppgifter ”för att hjälpa till”
- Våga säga nej och stå fast vid det
2. Utveckla din emotionella medvetenhet
- Fråga dig själv: ”Är detta min känsla eller någon annans?”
- Ta pauser när andras känslor blir överväldigande
- Använd andning eller korta promenader för att ”skaka av” dig tunga situationer
3. Praktisera professionell distans
- Påminn dig: Du kan vara empatisk utan att ”fixa” situationen
- Ha en tydlig gräns mellan arbetstid och fritid
- Sök stöd hos mentor eller coach för att utveckla sunt självledarskap
4. Stärk din självempati
- Behandla dig själv med samma omsorg som du ger andra
- Boka in återhämtningstid i kalendern – och håll den helig
- Fira när du lyckas sätta hälsosamma gränser
Kom ihåg: Att ta hand om dig själv är inte själviskt – det är självinsikt och förutsättningen för att kunna vara ett genuint stöd för andra. 😍