Det finns ett sätt att kombinera nytta med nöje, det kallas spelifiering. Speldesigners jobbar nu för fullt med att få verkligheten att bli lite… speligare
Den här veckan har varit fylld med utbildningar och många möten med spännande deltagare, lovar att sammanfatta mina intryck i en blogg framöver. Men jag blev också tipsad av min kollega Monica att lyssna på Morgonpassets intervju med Louise Stigell som pratar om Spelifiering, något jag vill dela med mig av i denna veckas blogg. Spelifiering går ut på att man tar det som gör spel roliga och engagerande och tillämpar det på andra områden. Det gäller att tänka som en speldesigner när man utformar aktiviteter eller produkter som inte alls har med spel att göra.
Ett typiskt område för spelifiering är träning. Det finns de som tycker det är supertråkigt och jobbigt. Det kan vara svårt att se framstegen och så vidare. Det har företag insett och bygger bland annat appar som utmanar oss på olika sätt, som att löprundan går ut på att fly från zombies och utföra speciella uppdrag.
Louise Stigell delar upp ämnet i två områden: Self gameification och business gameficiation. Om self gameification kan handla om träning och liknande så går business gameification ut på att göra produkter mer attraktiva för oss konsumenter. Även forskning kan gagnas av spel. Genom att lira ett spel som går ut på att vika proteiner kan riktiga forskare få hjälp att förstå riktiga proteiner.
Låter som win-win i mina öron och som ett effektivt och roligt sätt att lära sig nya saker. Tänk om jag borde sluta tjata på min son om att spela mindre, tänk om vi alla borde spela mer? Det verkar i alla fall så om man får tro Louise och Morgonpasset, här kommer länken till programmet: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2024&artikel=5675795
Önskar dig en lärorik helg
Petra Brask