HÅLLBART ARBETSLIV

Effektivitets-skolan del 3

Hjälp ditt team att öka effektiviteten

VD-tidningen har skapat Effektivitetsskolan i tre delar med hjälp av vår effektivitetsexpert Ingrid Hegg. Den tredje delen handlar om hur du som vd kan hjälpa teamet till högre effektivitet.  Till VD-tidningens Effektivitetsskolan del 3

OBS! Artikeln är upplåst så att du kan läsa den till och med tisdag den 22 oktober 2024. 

Använd Viktigt/Bråttom-modellen för att lättare prioritera och ta beslut

Att använda viktigt/bråttom-modellen hjälper dig att prioritera dina uppgifter. Den gör det lättare att fokusera på långsiktigt värdeskapande för dig och din organisation istället för att fastna i oproduktivt arbete. För du vet väl att brådskande inte alltid betyder att uppgiften är viktig?

Viktigt/Bråttom-modellen hjälper dig att definiera vilka av dina arbetsuppgifter som verkligen är viktiga, på riktigt.

  • VB – Viktiga och Bråttom (Nödvändigt)
  • Vb – Viktiga men inte så Bråttom (Effektivitet)
  • vB – inte så viktiga men Bråttom (Distraktioner)
  • vb – inte så viktiga och inte så bråttom (Onödigt)

VB Nödvändigt – kan till exempel vara; kriser, akuta möten, sista minuten deadlines, angelägna problem och oförutsedda problem.

Vb Effektivitet – kan till exempel vara; proaktivt arbete, viktiga mål, kreativt tänkande, planering och förebyggande, relationsbyggande, inlärning och förnyelse samt vila och återhämtning.

vB Distraktioner – kan till exempel vara; överflödiga rapporter, irrelevanta möten, oviktiga mejl, uppgifter och telefonsamtal, statusuppdateringar och andra småbekymmer.

vb Onödigt – kan till exempel vara; oviktigt arbete, undvikande, förhalning, överdrivet slöande, tidstjuvar och skvaller.

Mer smarta tips från VD-tidningens Effektivitetsskola del 3 hittar du här. 

OBS! Artikeln är upplåst så att du kan läsa den till och med tisdag den 22 oktober 2024.