Hjälp ditt team att öka effektiviteten
VD-tidningen har skapat Effektivitetsskolan i tre delar med hjälp av vår effektivitetsexpert Ingrid Hegg. Den tredje delen handlar om hur du som vd kan hjälpa teamet till högre effektivitet. Till VD-tidningens Effektivitetsskolan del 3
OBS! Artikeln är upplåst så att du kan läsa den till och med tisdag den 22 oktober 2024.
Använd Viktigt/Bråttom-modellen för att lättare prioritera och ta beslut
Att använda viktigt/bråttom-modellen hjälper dig att prioritera dina uppgifter. Den gör det lättare att fokusera på långsiktigt värdeskapande för dig och din organisation istället för att fastna i oproduktivt arbete. För du vet väl att brådskande inte alltid betyder att uppgiften är viktig?
Viktigt/Bråttom-modellen hjälper dig att definiera vilka av dina arbetsuppgifter som verkligen är viktiga, på riktigt.
- VB – Viktiga och Bråttom (Nödvändigt)
- Vb – Viktiga men inte så Bråttom (Effektivitet)
- vB – inte så viktiga men Bråttom (Distraktioner)
- vb – inte så viktiga och inte så bråttom (Onödigt)
VB Nödvändigt – kan till exempel vara; kriser, akuta möten, sista minuten deadlines, angelägna problem och oförutsedda problem.
Vb Effektivitet – kan till exempel vara; proaktivt arbete, viktiga mål, kreativt tänkande, planering och förebyggande, relationsbyggande, inlärning och förnyelse samt vila och återhämtning.
vB Distraktioner – kan till exempel vara; överflödiga rapporter, irrelevanta möten, oviktiga mejl, uppgifter och telefonsamtal, statusuppdateringar och andra småbekymmer.
vb Onödigt – kan till exempel vara; oviktigt arbete, undvikande, förhalning, överdrivet slöande, tidstjuvar och skvaller.
Mer smarta tips från VD-tidningens Effektivitetsskola del 3 hittar du här.
OBS! Artikeln är upplåst så att du kan läsa den till och med tisdag den 22 oktober 2024.