HÅLLBART ARBETSLIV

Dags för ett helikopterperspektiv

helikopterperspektiv, hållbart arbetsliv, semester, prioritera, jan winstedt, effektivitetsexpert, petra brask & partners

Sommaren har kommit och snart hägrar semester och lång skön ledighet. Just nu känner många att arbetsbelastningen är ok och att det är flera veckor kvar för att slutföra alla uppgifter och måsten. Men ofta, precis innan man ska gå på semester, har tiden plötsligt tagit slut och det är fortfarande mycket kvar att göra innan ledigheten.

Dina kollegor hamnar troligtvis i samma situation som du och har tidsbrist även dem. Så nu börjar ni att delegera uppgifter till varandra. För långt nere på din att göra-lista hittar du uppgifter som du skulle ha svarat på för länge sen. Då känns det skönt att äntligen skicka svaret till din kollega som helt plötsligt får en arbetsuppgift i sitt knä precis innan hens semesterstart.  

 

Om du vill undvika att hamna i den här situation rekommenderar jag att du zoomar ut ett tag och skaffar dig ett HP = helikopterperspektiv över ditt arbetsläge.

Prioritera inför din semester utifrån ett helikopterperspektiv

  • Räkna antal dagar som du har kvar att arbeta. Minus nationaldag, midsommar och alla skolavslutningar med mera.
  • Se över vilka arbetsuppgifter du har kvar att göra och prioritera uppgifterna.
  • Vad behöver och vad måste vara klart innan semestern?
  • Vad kan du vänta med till efter semestern? Skriv ner arbetsuppgifterna i ett välkomstbrev till dig själv så att du enkelt kan ta tag i dessa uppgifter när du kommer tillbaka efter semestern.
  • Tidsbestäm hur lång tid dina prioriterade uppgifter kommer att ta.
  • Räkna ut hur mycket tid du har kvar innan din semester för att utföra dessa uppgifter. Om tiden inte räcker till har du några val – omprioritera eller delegera för du vill ju inte flytta fram din semester. 😊
  • Lägg in dina uppgifter i kalendern samt ta höjd för oförutsedda händelser.