HÅLLBART ARBETSLIV
"Det sitter i väggarna"

det sitter i väggarna - en ursäkt för en dålig struktur
För några månader sedan blev jag inbjuden av en kund för att diskutera ett utbildningsprogram. Vi hade bokat tid och plats på deras kontor, och jag blev vänligt visad till ett besöksrum av receptionisten.
Tio minuter efter utsatt tid började jag undra vad som hänt och frågade receptionisten. Efter viss tvekan berättade hon att de jag skulle ha möte med inte var på kontoret – de hade fått andra saker att göra. Mötet som de själva hade bokat med mig var alltså inställt utan förvarning. Förvånad frågade jag hur det kunde bli så.
– Så är det ofta här, svarade hon. Om något viktigare dyker upp, så ställer de in.
Det var inte svaret jag hade förväntat mig, så jag frågade:
– Gör ni likadant mot kunderna?
– Nej, naturligtvis inte!
Men varför var det då okej att behandla kollegor och samarbetspartners på det sättet?
När "Det sitter i väggarna" blir en ursäkt
Tidigt i min karriär jobbade jag på ett företag som utbildade servicepersonal. Där fick vi lära oss en viktig regel: En nöjd kund berättar om sin upplevelse för tre personer, men en missnöjd kund berättar om det för sjutton personer. Budskapet var tydligt – varje individ är företagets viktigaste resurs.
Vi har alla hört uttrycket ”det sitter i väggarna”, ofta som en förklaring till en kultur som ingen vågar eller orkar förändra. I vissa sammanhang verkar det nästan som om människor tycker att det är lite coolt att säga så. Men vad innebär det egentligen?
Om vi accepterar en osund kultur, där respekt och professionalitet brister, så sprider det sig. Och precis som barn inte gör som vi säger, utan som vi gör, påverkar vår attityd hela organisationen. Vill vi ha en arbetsplats präglad av tillit, respekt och empati, måste vi börja med vårt eget beteende.
Konsekvenser av en dålig kultur
En organisation där det är okej att slarva med tider, skjuta upp ansvar och skylla på att ”det sitter i väggarna”, skapar frustration, ineffektivitet och stress. Lagandan riskerar att försvinna, och istället blir vi ett gäng individualister med egna mål och förväntningar.
Men det här går att förändra.
8 tips - "Sätt rätt kultur i väggarna"
Börja med dig själv. Det är lättare att förändra sitt eget beteende än att försöka ändra på andra.
🔹 Sätt tydliga mål. Eller ta reda på vilka mål som gäller.
🔹 Kommunicera förväntningar. Vad förväntar du dig av din omgivning, och vad förväntar de sig av dig?
🔹 Jobba proaktivt. Använd kalendern och planera långsiktigt.
🔹 Prioritera rätt. Jobba från en uppgiftslista – inte från mejlkorgen.
🔹 Håll tider. Om du planerar realistiskt blir det lättare att leverera i tid.
🔹 Kom förberedd till möten. Och se till att andra gör detsamma.
🔹 Ge feedback. Var tydlig när någon inte lever upp till förväntningarna.
🔹 Fira framgångar. Uppmärksamma både dina egna och andras insatser.
Kulturen börjar med ledarskapet 🤩