HÅLLBART ARBETSLIV

En sund arbetsmiljö

En sund arbetsmiljö - Jan Winstedt från Petra Brask och Partners föreläser om Empati och effektivitet

Empati - nyckeln till en sund arbetsmiljö

Att skapa en sund arbetsmiljö handlar bland annat om att se och lyssna på sina medarbetare. Ofta möter jag personer som gärna berättar om sig själva med stor inlevelse och god avsikt. De pratar stolt om sitt jobb och allt intressant de gör under dagarna. Ibland kommer de på sig själva med att de kanske borde ställa en fråga tillbaka, som till exempel ”Vad jobbar du med?”.

Och här finns det två olika personligheter:

    1. De som inte är så intresserade, men som ställer frågan av ren artighet
    2. De som verkligen vill veta och är nyfikna

Att lyssna och ställa trovärdiga frågor

När du svarar på frågan kan du göra det på två sätt: antingen med ett detaljerat svar eller lite mer diffust. Ett diffust svar kan i sin tur avslöja om frågan var genuint ärlig och öppna upp för följdfrågor. Till exempel, om du jobbar som sjuksköterska kan du svara med att säga att du jobbar inom vården. Om personen som har ställt frågan är genuint intresserad kommer hen att ställa fler frågor, vilket kan leda till en intressant och förtroendegivande konversation.

Det är viktigt att känna förtroende

Att lyssna och ställa trovärdiga frågor är viktigt för att bygga empati. Många människor bär på hemligheter och tankar som inte syns utåt och kan må dåligt. Att ha någon som lyssnar utan att döma eller komma med lösningar kan kännas skönt och hjälpa. För att våga öppna sig är det viktigt att känna förtroende för den man pratar med.

Skapa en sund och empatisk arbetskultur

En fråga vi ofta ställer till varandra är ”Hur är det?” och ofta är svaret ”Bara bra”. Men om man misstänker att det inte är så bra, kan man ställa följdfrågor för att få reda på vad som inte syns utåt. För att personen ska öppna sig behöver du känna hen på ett djupare plan. Det här sker dock inte alltid på jobbet utan kanske under en fikapaus, på en träning, aw, kickoff eller på en konferens. Under dessa tillfällen är det lättare att lära känna varandra bättre och då skapas också en empatisk kultur som är bra för hela organisationen.

4 konkreta tips för en mer empatisk arbetsmiljö

I arbetslivet kan omtanke och empati vara nyckeln till förståelse och lösningar på många problem. Att lyssna och ställa trovärdiga frågor är viktigt för att bygga empati. Men för att du eller din medarbetare ska våga öppna sig är det viktigt att känna förtroende för den man pratar med. Det handlar om att skapa en arbetsmiljö där människor känner sig trygga att vara sig själva, vågar ta ansvar och bidra med sina bästa idéer.

1. AKTIVT LYSSNANDE VID KONFLIKTER

Situation: Två kollegor är oense om arbetsfördelningen i ett projekt.

Empatisk kommunikation: En teamledare eller kollega kan sammanfatta vad man är överens om och båda personernas perspektiv:

”Jag hör att du känner dig överbelastad eftersom du fått fler uppgifter än väntat, och du upplever att du har tagit på dig mer ansvar. Samtidigt förstår jag att du känner att du bidrar lika mycket men på ett annat sätt. Hur kan vi hitta en lösning tillsammans?”

Effekt: Minskar försvarsställning, öppnar upp för lösningsfokus och stärker teamandan

2. FEEDBACK MED OMTANKE

Situation: En anställd har svårt att hålla deadlines.

Empatisk kommunikation: Istället för att säga ”Du är alltid sen med dina uppgifter” kan du som chef säga:

”Jag märker att det har varit svårt för dig att hålla deadlines. Finns det något som gör att det känns överväldigande? Hur kan vi tillsammans hitta ett sätt som fungerar bättre?”

Effekt: Den anställde känner sig hörd och stöttad, vilket leder till ökad motivation och lojalitet.

3. VISA FÖRSTÅELSE VID STRESS

Situation: En kollega verkar irriterad och kortfattad i möten.

Empatisk kommunikation: Istället för att anta att personen är ointresserad eller otrevlig kan du fråga:

”Jag har märkt att du verkar extra pressad just nu. Finns det något jag kan hjälpa till med?”

Effekt: Skapar en kultur där det är okej att be om stöd, vilket bygger förtroende och samarbete.

4. INKLUDERING I MÖTEN 

Situation: En medarbetare pratar sällan under teammöten.

Empatisk kommunikation: Ge personen utrymme genom att fråga:

”Vi har inte hört din synvinkel ännu, och jag vet att du brukar ha bra insikter. Vad tänker du om detta?”

Effekt: Skapar en inkluderande miljö där alla känner sig värdefulla.