HÅLLBART ARBETSLIV
Enkel struktur i din inkorg

Nytt år och dags för en ny enkel struktur i din inkorg?
Många av våra deltagare upplever att det som en lättnad när vi tipsat om en enkel struktur i inkorgen istället för att ha många mappar. Använder du sökfunktionen i ditt mejlprogram söker den nämligen igenom i ALLA mappar – till och med Borttaget. Det här betyder att du kan spara båda tid och hjärnkraft på att ha en enklare struktur bland dina mappar. Tid och hjärnkraft som du kan använda till mer viktiga saker. Jag brukar rekommendera att skapa en ny mapp som du förslagsvis döper till ”Arkiv 2025” eller ”Hanterade mejl”.
Hur du skapar en enkel struktur i din inkorg
Är det i år som det är dags att göra slag i saken få en enkel effektiv struktur? Du kanske till och med kan sträva mot en tom inkorg? Det betyder att du så fort du tagit ett beslut om ett mejl, flyttar det ut från inkorgen.
De mejl som ska åtgärdas flaggar du och då kommer de automatiskt upp på din uppgiftslista och sen arkiverar du mejlet på ett enkelt sätt. De mejl som du vill spara arkiverar du direkt. Och de mejl som du inte behöver flyttar du till ”Borttaget”. Då behandlar du inkorg som den brevlåda den faktiskt är – inte din att göra-lista!
Mer kontroll och bättre överblick
Efter att ha fått till rutinen att direkt besluta om ett mejl och sträva mot en tom inkorg brukar våra deltagare berätta att de efteråt upplever mer kontroll och överblick över sina uppgifter som kommer från mejlen. De upplever också att de lägger mindre tid på mejlen och känner sig mindre stressade av den.