HÅLLBART ARBETSLIV

Jag har förhalat massor

Jag har förhalat massor. Ingrid Hegg föreläser om hur du slutar prokrastinera och kommer till handling.

Gör det lätt att göra rätt

Jag har förhalat massor. Uppgifter som KÄNNS komplexa, jobbiga och tidskrävande.  Jag har lidit av det. Det har kostat mig pengar, oro, ångest och tyvärr en hel del negativt självprat.

Ibland träffar jag deltagare som säger att de inte förhalar någonting, deltagare som är duktiga på att få saker gjorda och samtidigt har låg självskattad stress när de fyller i vår förstudie. Jag är nyfiken på hur de tänker och när jag reflekterar över deras förhållningssätt till viktiga uppgifter är min egen slutsats att de vill förkorta sitt eget ”lidande”, det där ”skavet” som uppstår av tanken på en jobbig uppgift. De har nästan behandlat uppgiften som om den vore en handgranat, tänker jag.

Att prekrastinera - motsatsen till prokrastinering

”Handgranatstänket” tycker jag är ett användbart förhållningssätt som jag själv som prokrastinerare numera har anammat med gott resultat – med förbehållet att uppgiften verkligen är viktig.

För det finns något som heter prekrastinering och det är motsatsen till prokrastinering – förhalningsbeteende.

Det innebär att man har en stark impuls att göra klart en uppgift så fort som möjligt. Då utför du uppgiften utan att reflektera om uppgiften är viktig eller inte. Positivt? Ja, om man inte vill glömma saker och vill få energi av att känna sig handlingskraftig.

Ibland är det inte effektivt att utföra en uppgift direkt

Ibland – faktiskt ganska ofta – är det inte effektivt att utföra en uppgift direkt. För i farten kan resultatet bli att du prioriterar bort uppgifter som är mycket mer viktiga än de som råkar komma inseglande. Du riskerar att jobba ineffektivt och stressa i onödan. Till exempel när du låter dig ständigt avbrytas och svara på mejl direkt som kommer in – trots att du har viktigare saker att göra. När det kommer in  ett nytt mejl och då svarar du genast kan det vara så att du avbryter ditt dyrbara fokus på en större mer prioriterad uppgift. Du får en känsla av lättnad – ”skönt att ha det gjort!” – men betalar ett högt pris i form av splittrad koncentration.

Att göra en enkel uppgift först – bara för att bocka av den istället för att ta tag i ett svårt beslut kan kännas produktivt, men är egentligen en form av undvikande. Jag kan få frågan på våra utbildningar ”Är det inte bra att ta något lätt först för att komma igång innan jag tar tag i den stora uppgiften?” ”Absolut!” svarar jag och ”Men välj  då gärna en enkel och snabb del-uppgift från din stora uppgift som du delat upp i mindre uppgifter. Då har du tagit en tugga på den stora uppgiften och känner att du är igång med den. 

Forskning visar att det ofta handlar om att minska den mentala belastningen, dvs att få bort saker från huvudet så snart det går.

3 tips om du är en prekrastinerare

1. Ställ dig frågan: "Varför vill jag göra det här just nu?"

Innan du kastar dig över en uppgift – stanna upp en sekund. Gör du det för att det är viktigt eller bara för att bli av med den?

2. Skapa ett "senare"-fält för snabba uppgifter

Skriv ner din uppgift istället för att göra den direkt. Du kan skapa en uppgift i att göra-listan i Outlook eller i OneNote eller på papper. Då frigör du hjärnkapacitet och du slipper splittrat fokus. 

3. Skapa "mikropass" för snabba uppgifter

Bestäm en tid för ”senare-listan” till exempel kl. 15.00 varje dag – då du betar av uppgifterna du samlat ihop under dagen. 

7 hållbara tips till dig som är förhalare

Här kommer tips på hur du som prokrastinerare kan göra det lätt att göra rätt. Det är mina bästa praktiska knep för att minska friktion och bygga hållbara vanor.

1. Prioritera de mest lönsamma med Action Priority Model

Lägg in dina uppgifter i denna modell och starta i rutan Quick Wins.

2. Veckoplanering

Lägg in en återkommande tid i din kalender för veckoplanering. Boka in tid för dina viktigaste prioriteringar redan nu.  När det står i din kalender är det större chans att din planering blir mer så som du önskar.  Men lägg in marginaler för oförutsedda saker.

3. Dagsplanering: 3 viktigaste

Vilka är dina tre mest viktiga uppgifter idag? Rangordna dem och var tidsrealist – är hela dagen fullbokad med möten så kanske du bara ska en punkt på den listan och inte tre.

4. Dela upp i små uppgifter

Om du vet med dig att du är en förhalare – förbered morgondagen. Bryt sedan ner de stora uppgifterna i så små detaljerade delar du bara kan. Bestäm dig sedan för att varje dag bocka av en enda punkt på att göra-listan. Det programmerar om din hjärna och ger den en ny bild av dig själv — att du är en person som får saker gjorda. Det här kräver massor av kraft, motivation och ansträngning då autopiloten i din hjärna motarbetar dig hela tiden. Och magkänslan kommer tala om för dig att inte ta dig i kragen, men du MÅSTE  våga stå emot.

5. Gå i mål - gör klart

Slutför uppgiften, även om den är jobbig.

6. Pomodoro-metoden

En användbar metod för fokus, kvalitet och effektivitet. Ställ timern på exempelvis 25 minuter och jobba fokuserat, ta sen fem minuters paus och upprepa totalt fyra gånger. Ta sedan en längre paus. Du kan givetvis ha både kortare och längre fokusblock med pauser efteråt.

7. Body doubling - gör tillsammans med andra

Uppgifter som upplevs extra motiga kan kännas mycket lättare om du har en annan person bredvid dig. Det räcker ibland bara med att den personen finns där och energin och disciplinen kommer till dig.  Underskatta inte hur mycket dina kollegor och vänner vill hjälpa till.

Det här var några exempel på saker du kan göra för göra det lätt att göra rätt.