HÅLLBART ARBETSLIV

Så blir du mer empatisk

Ingrid Hegg föreläser om - Så blir du mer empatisk

Så blir du mer empatisk, varmare och mänskligare

Moder Teresa sa: ”Var intresserad av och nyfiken (på dina medarbetare) Och tyck om dem!”

Två enkla råd och världens bästa ledarskap som resultat! Varför? Jo, människor som känner sig omtyckta och som känner sig betydelsefulla kommer leverera långt mer än de som inte blir sedda.

8 konkreta tips på hur du kan bli mer empatisk

1. Starta med dig själv

Det kan vara svårt att vara snäll på riktigt mot andra om du inte är det mot dig själv. 

Har du ”självmedkänsla” blir du mer tolerant, mer stresstålig och bättre på att hantera motgångar jämfört med de som är väldigt snåla med ”egenkärlek”. Så var snäll och omtänksam mot dig själv först!

2. Utforska dina egna känslor för att få bättre förståelse för andras

Det är svårt att förstå andra människors känslor om du inte har reflekterat över dina egna. Hur börjar du? Jag är ju en stor vän av regelbunden reflektion. Det behöver bara ta några minuter om dagen att medvetet reflektera över vad du upplevt under dagen och vad du lärt dig. Reflektera kan även teamet göra tillsammans på jobbet. Det svetsar samman gruppen prata om era upplevelser tillsammans. 

3. Var nyfiken och intresserad

Ställ frågor och var nyfiken på dina medarbetare och kollegor. Visa att du verkligen lyssnar genom att ställa följdfrågor.

4. Lyssna!

Visa att du lyssnar genom att ställa följdfrågor. Då visar du att du verkligen lyssnar på vad som sägs. 

FRÅGA – Hur ofta tar du dig tid att lyssna aktivt på en kollega? 🤔 

5. Var inkännande och medkännande

Att känna in är att vara så närvarande som möjligt och försöka förstå en annan människas behov för att kunna bemöta dina medmänniskor bättre. Omtanke och förståelse leder till tillit och trygghet mellan människor. Det kan vara till synes små saker som att hämta kaffe till en trött kollega, hålla upp en dörr och säga hej till dina kollegor och se dem i ögonen. 

6. Visa tillit

De medarbetare som känner sig betrodda kommer att växa och utvecklas. 

7. Tacksamhet

Att dagligen reflektera över vad du är tacksam är ett enkelt sätt att uppleva mer vardagslycka. Vissa skriver tacksamhetsdagbok – där du skriver tre saker som du är tacksam för.

Den här kan ni också göra tillsammans i ditt team, reflektera regelbundet över vad ni är tacksamma över. Exempelvis att ni har ett fint kontor, nöjda kunder, att ni har gott kaffe, att ni kanske fick in en ny order. Det här ger en snabb effekt – arbetsglädje, hög arbetsmoral och effektivitet. Jag lovar att du kommer märka skillnad efter mindre än en vecka!

8. Slösa med uppskattning

När du ser eller hör något bra SÄG DET! Ge komplimanger  och beröm. Förstärk det som är bra.

Se varandra. 

Om empatin löper som en röd tråd genom hela verksamheten – från VD till reception och lagerarbetare, kunder, gäster, patienter, samarbetspartners och leverantörer – skapas arbetsglädje, motivation och effektivitet. Då krävs att ni anstränger er lite för att förstå och vara nyfikna på varandra och tycka om varandra. 🤩

Petra Brask och Ingrid Hegg - Så blir du mer empatisk

FRÅGA – Vad är en liten sak du kan göra idag för att skapa en mer empatisk arbetsmiljö? 🤔