HÅLLBART ARBETSLIV

Struktur i din kalender

PB & Partners på konferens. Struktur i din kalender

Struktur i din kalender och i din vardag

I början av januari, varje år, samlas vi på PB & Partners under trevliga och inspirerande förhållanden för att lägga upp strategin och planeringen inför året. Vi sammanfattar och reflekterar över året som gått och stänger det. Efter det lägger vi upp planeringen för det nya året. Vi bokar in vilka aktiviteter som ska ske, när de ska ske och planerar in våra gemensamma möten under året. De här reflektions- och planeringsdagarna är fyllda med energi och kreativitet samt  lägger en gemensam grund och struktur på vår arbetsvardag för det nya året!

5 praktiska tips för att få struktur i din kalender

Att ha en välstrukturerad kalender är nyckeln till att skapa kontroll över din tid och hantera arbetsbelastningen på ett hållbart sätt. Genom att boka in allt du redan vet ska ske under året, från möten och deadlines till fritidsaktiviteter, kan du enklare följa din planering och känna att du styr din egen tid.

1. Planera in utvecklingssamtal

Som chef har du många utvecklingssamtal att hålla under året. Boka in dessa i god tid för att undvika stress och dubbelbokningar.

2. Schemalägg rapportinlämningar

Många rapporter ska lämnas in varje månad, kvartal och halvårsvis. Genom att ha dessa datum tydligt markerade i din kalender kan du säkerställa att inget missas.

3. Boka in regelbundna möten

Planera in återkommande möten med ditt team och andra avdelningar. Detta hjälper till att hålla alla informerade och på samma sida.

4. Avsätt tid för strategisk planering

Ta dig tid att regelbundet reflektera över dina mål och strategier. Detta hjälper dig att hålla fokus och justera din planering vid behov.

5. Inkludera personliga åtaganden

Glöm inte att boka in tid för personliga åtaganden och återhämtning. En balanserad kalender bidrar till bättre hälsa och välmående.

Struktur i din kalender och vardag.

Skapa en strukturerad och effektiv arbetsdag

Det är viktigt att boka in tid för alla aktiviteter redan nu, även om de sker senare under året. Genom att göra detta kan du redan idag se vilka perioder under året du kommer att vara upptagen med vissa typer av arbetsuppgifter. Det viktigaste är inte att det blir exakt när du har planerat in det, utan att tiden är uppbokad. På så sätt kan du få en överblick över årets belastning och undvika överraskningar.

När du lägger in deadline för din uppgift i kalendern, tänk på att planera in tid för att utföra uppgiften innan din deadline. Ställ dig frågan hur lång tid uppgiften kommer att ta. När din deadline väl kommer är det för sent. Det är startdatumet som är det viktigaste. Om det inte finns någon konkret deadline, kan du skapa en egen deadline utifrån tidigare erfarenheter och hur det har varit tidigare år.

När du följer dessa tips kan du få bättre kontroll över årets belastning och skapa en mer strukturerad och effektiv arbetsdag. Börja planera idag och jag hoppas du får uppleva en positiv skillnad! 🌟