HÅLLBART ARBETSLIV
Trött på kontorslandskap?

Forskning visar att öppna kontorslandskap ofta har negativa effekter
När jag kommer ut på arbetsplatser hör jag ofta samma sak: ”Det är så rörigt att jobba i öppet kontorslandskap!”
Många upplever också att aktivitetsbaserade kontor inte funkar så bra i praktiken. Men varför blir det så? Jag tror det ofta handlar om att vi inte har tydliga spelregler – eller att de regler som finns inte efterlevs. En annan vanlig orsak är att det helt enkelt finns för få arbetsplatser att välja på.
Kort sagt: Det kan bli rörigt – både i ljudbilden och i planeringen – när alla ska samsas om ytan utan struktur eller hänsyn.
Samtidigt är det väldigt individuellt hur vi fungerar i olika miljöer. Vad som känns effektivt och lugnt för en person kan vara distraherande för en annan. Forskning visar att öppna kontorslandskap ofta har negativa effekter, medan aktivitetsbaserade kontor fortfarande utvecklas och har potential – om vi gör det rätt.
Kontorslandskap eller aktivitetsbaserat kontor?
Vad är egentligen skillnaden mellan ett kontorslandskap och ett aktivitetsbaserat kontor?
KONTORSLANDSKAP – en stor, öppen yta (planlösning) där många sitter tillsammans vid sina fasta platser. Fokus ligger på att få in så många skrivbord som möjligt.
AKITIVITETSBASERAT KONTOR – ett kontor med olika zoner för olika behov – tysta rum för fokus arbetstid, lounger för samtal och korta möten, projektrum för samarbete osv. Du väljer plats efter vad du ska göra – och det finns inga fasta skrivbord. Här finns variation och valmöjligheter.
Hur kan jag få bättre arbetsro?
Det kanske inte går att få allt precis som du vill ha det. Men du har ändå val. Du kan till exempel:
✔️ Acceptera situationen
✔️ Göra vad du kan för att påverka
✔️ Eller i vissa fall – byta arbetsplats
Tips för att bidra till positiva förändringar - skapa gemensamma spelregler
- Kolla vad som redan finns – Finns det regler för hur ni ska bete er i öppna kontorsytor?
- Diskutera spelreglerna – Prata i teamet om vad som gäller – till exempel ljudnivå, telefonsamtal och mötesbeteenden.
- Öka medvetenheten – Påminn varandra (vänligt) om hur man bidrar till en bättre arbetsmiljö. Hörlurar kan till exempel rädda många arbetsrelationer.
- Skapa gemensam fokustid – Då ni helst inte stör varandra.
- Skapa pauser tillsammans – En gemensam fika på förmiddagen och eftermiddagen gör gott både för fokus och samhörighet. Ett tillfälle att skapa trygghet, tillit och stärker teamkänslan.
Saknas något? Då är det dags att lyfta det!
Många saker går att förbättra, men inte av sig själva. Här är två exempel på sådant som gör stor skillnad.
- Tysta rum – Se till att det finns tillräckligt med rum eller bås för koncentrerat arbete och privata samtal.
- Möjlighet att påverka: – Ge medarbetarna möjlighet att påverka sin arbetsmiljö – till exempel justerbara skrivbord, bra belysning och egna hörlurar.