HÅLLBART ARBETSLIV
Struktur frigör tid och energi
Fem effektivitetshöjande tips
Många brottas med frågan: hur blir jag mer effektiv? Vår effektivitetsexpert Ingrid Hegg föreläser och utbildar i personlig effektivitet. Hon lär bland annat ut hur struktur gör livet lättare. Här ger hon sina fem bästa tips för en maximalt effektiv arbetsdag.
1. Planera mera
Ha gärna både en dags- och en veckoplanering samt en stående tid i slutet av veckan för att stämma av din planering. Om du har möjlighet rekommenderar jag att du även har en planering för ett par veckor framåt, för att få en bra överblick.
2. Använd digitala hjälpmedel
Använd kalender, uppgiftslista och ett digitalt anteckningsblock, exempelvis OneNote.
3. Blocka tid i kalendern
Blocka tid i kalendern – vissa av dina uppgifter kräver fullt fokus så se till att du kan utföra dem utan att bli störd och utan avbrott.
4. Ta kontroll över störningsmoment
Stäng av aviseringar och var inte alltid tillgänglig. Bestäm gärna vilka tider under dagen du ser över dina mejl och låt din personal/kollegor få veta när du är tillgänglig.
5. Delegera
Lita på att din personal/kollegor utför de uppgifter du har delegerat. Men lägg in en uppföljningstid i din kalender som en uppgift.