Hållbart arbetsliv

3 tips - bli en mästare på att fokusera

Fokustid, Petra Brask & Partners, Tusch och Krita, Åsa Jensen Emås

1. Bestäm vilka uppgifter du ska fokusera på

Börja med att boka in en tid i kalendern när du ska arbeta med din uppgift/dina uppgifter. Bestäm dig då också för vilken av dina uppgifter du ska fokusera på. Var konkret och tydlig med vad du ska göra.

2. Duka upp så att du har allt tillgängligt för att lösa din uppgift

Har du allt på plats för att göra din uppgift? Tänk som kockarna gör och för-strukturera. En för-struktur innebär att du dukar upp allt du behöver för att lösa din uppgift. Den här för-struktureringen blir som en handlingsplan / checklista, som du kan även kan återanvända. Det blir tydligt vad nästa steg är samtidigt som du längs vägen dokumenterar vad du har gjort.

3. Se till att du får jobba ostört - stäng av alla störande moment och hitta ett ställe där du kan arbeta fokuserat

Men ändå kan det vara svårt att fokusera. Dina tankar vandrar fram och tillbaka mellan dåtid och framtid och du tänker på uppgifter som inte är avslutade och saker som du måste göra. Vad kan du göra då? Jo, då kan du ”rensa din hjärnas hårddisk”. Tankar på oavslutade arbetsuppgifter tar av din kraft och då behöver du först komma till avslut för att kunna gå vidare. Lägg undan dessa uppgifter, exempelvis skriv ner dem. Du kanske rentav ska göra en INTE att göra-lista för ett ökat fokus. Samtidigt som det hjälper till att öka det tillgängliga arbetsminnet. 

Vi har även märkt att en gemensam fokustid är väldigt uppskattat. Det innebär att ni tillsammans kommer överens om att de första timmarna på arbetsdagen är mötesfria och till för att du ska kunna fokusera på dina viktigaste uppgifter.

 

 

🎧 Vill du ha mer tips och inspiration för att bli en mästare på att fokusera? Lyssna på Tidspodden – Fokustid med Petra Brask och Lena Lid Falkman och deras gäst Gisela Bäcklander, PhD på Karolinska Institutet och författare till boken Ostörd: principer för en skärpt arbetsdag. Där får du höra mer om kock-metoden som också kallas för ”Mise-en-place”.

 

👩🏻‍💻 Du kan även läsa om den här metoden i vår Tidsblogg – Planera som en mästerkock. Där Petra Brask skriver och ger tips och inspiration om hur du blir effektivare med ”Mise-en-place” metoden.