Ständigt tillgänglig och ofokuserad

Ständigt tillgänglig och ofokuserad, Tidsblogg, Petra Brask & Partners

FOMO - Fear of missing out

När jag var liten åkte jag till och från skolan både fysiskt och mentalt. Jag kan inte minnas att jag satt och pratade i telefon med mina klasskompisar hela kvällarna eller satt och skrev brev till dem varje natt. Vi umgicks i skolan och ibland hängde vi med varandra hem en stund efter skolan, men vi var nästan alltid hemma till middagen. Jag kan inte heller minnas att vi sprang och slog upp saker i Nationalencyklopedin hela tiden när vi satt och åt middag. Eller att jag for in och ut i telefonkiosker när jag gick på stan. Jag fick min första mobiltelefon när jag var 25 år gammal.

Jag kan lugnt konstatera att mina barn växer upp i en annan tid än jag själv gjorde. Men det betyder inte att deras hjärnor hunnit ställa om speciellt mycket. Så fort går inte utvecklingen. Både jag och mina ungdomar behöver vänja oss vid det digitala livet och dess möjligheter men också lära oss att hantera krav på att ständigt vara tillgängliga. Hjärnan orkar inte vara tillgänglig hela tiden. Det blir alltför många intryck för den att sortera i.

Vår hjärna orkar inte vara tillgänglig hela tiden, Petra Brask & Partners, Tidsblogg

Det är också tufft att leva upp till den bild som visas på sociala medier. Det är lätt att må dåligt över sig själv och sitt eget liv för att det ser ut som att alla lever i en film och så gör man själv inte det. Det är tufft att imponera på kompisar när vi tävlar mot en hel värld som bara är ett fingersvep bort.

Forskning visar att många lider av FOMO – fear of missing out – och därför kollar sin mobil upp till 150 gånger per dag. Sunt förnuft borde säga att det är galet, med tanke på att det tar tid varje gång vi tappar fokus på det vi höll på med. Men hjärnan älskar snabba belöningar. Så fort vi får ett sms, när någon gillar ett inlägg du gjort eller en kul bild visas på Instagram så drar hela belöningssystemet igång. Vi kan likna vår smartphone vid en godisskål. På samma sätt som det är svårt att bara ta en godisbit är det svårt att bara titta en gång och sedan låta bli telefonen. Tänk om vi missar något?

Men det är ju trots allt så många tillfällen när vår smartphone bidrar till att göra livet mycket enklare. Otaliga gånger har den hjälpt mig att hitta till rätt adress, komma ihåg vad jag ska handla i affären och smidigt få fram information som jag söker. Listan med vardagsfinesser skulle kunna göras oändligt lång. Däremot har jag full respekt för att min smarta telefon också innebär att jag ständigt bär runt på en godispåse för min hjärna. På samma sätt som vi fått lära oss att inte äta godis hela tiden behöver vi se upp med frestelserna med en smartphone.

Risken finns dessutom att den alltför lätt lockar in oss i en social miljö där vi dreglar mer över andra människors liv än vi är delaktiga i vårt eget. En värld där vi är rädda för att missa något medan det vi missar i själva verket är vårt eget liv. Vi skulle istället behöver öva på JOMO – joy of missing out och vara närvarande och fokuserad på det som händer just nu.

Fear of missing out - FOMO

LÄGG UNDAN

Många beskriver en lättnad efter att ha tagit bort telefonen vid lektioner, lunchrasten i skolan, middagsbordet och från sovrummet. Flera berättar också om hur de har fått lugnare morgnar när de bannat telefonen från sin plats på sängbordet.

 

FÖLJ BARA DE SOM DU MÅR BRA AV

Det smarta med sociala appar är att man själv styr mycket utav dess innehåll. Avfölj alla personer som får dig att må dåligt till exempel över din kropp, utseende och liv. Många influencers är på semester i bara några dagar, men tar 1000 bilder för att få det att verka som om de är borta i en månad. Följ människor som får dig att må bra som vågar visa alla sidor av sig själv.

Rensa upp och ta bort det du mår dåligt av på dina sociala medier. Lägg till det du blir inspirerad och mår bra av.

 

VAR NÄRVARANDE OCH TACKSAM

Var närvarande och njut av de ögonblick du delar med andra. Stanna upp och var tacksam för det du har. Det är en riktig humörhöjare.

Vad är du tacksam för i ditt liv just nu?

 

FRÅN INSIKT TILL INSPIRATION

Använd insikterna om FOMO som en inspiration till bättre livskvalitet. Vad längtar du efter i ditt liv? Hur kan du använda tiden den här hösten till att göra fler saker som du mår bra av? Börja måla, dansa, sporta, hänga mer med dina kompisar?

 

PLANERA FÖR ATT LÄNGTA EFTER SAKER

Bara för att andra berättar om allt kul de gör hela tiden behöver du ju inte göra eller vara som ”alla andra”. Spara, dröm, längta efter något som verkligen lockar. Upplevelsen kommer att vara från det att du börjar planera och längta till dess att du sitter och berättar om det du har gjort. På så sätt får du mer värde under längre tid.

Ständigt tillgänglig och ofokuserad

Önskar dig en härlig helg med skönt fokus

Petra Brask, författare och effektivitetsexpert

”Det är när vi stannar upp och tänker efter som vi har tid att fundera över vad som verkligen är värt att fokusera på.”

Ungdomsföreläsningar, Koll på tiden?, Petra Brask, Böcker i personlig effektivitet
Koll på tiden - Tips för skola, fritid, vänner och sömn. En bok skriven av Petra Brask.

Dela gärna detta inlägg

PB Partners Dream Team

Om Tidsbloggen

Vem bestämmer över din tid?
I Tidsbloggen delar vi med oss av våra tankar och reflektioner kring våra liv som effektivitetsexpert på Petra Brask & Partners.

Kategorier
Boktips
Med över 20 års erfarenhet av att lära människor att handskas med tiden och livet, delar Petra Brask med sig av de bästa tipsen och de mest konkreta verktygen som hjälper dig att frigöra tid och energi.
LÄS MER OM BÖCKERNA
Föregående
Nästa