Finns det någon karriärhörna vid din arbetsplats?

”Hur mycket behöver du veta om mitt jobb för att hjälpa mig rensa upp här?” överläkaren pekar in i sitt röriga arbetsrum, där papperna ser ut att ha stormat omkring för att sedan landa överallt. Mannen jag ska hjälpa har ett självlockigt hår som guppar på huvudet och verkar leva i en egen rytm. Jag sliter blicken från lockarna och sväljer. ”Inte mycket. Du behöver bara berätta om du ska göra, spara eller kasta informationen.” Jag tittar mig oroligt omkring. Läkare har oftast en massa bilder liggande som visar de mest konstiga saker inuti vår kropp. Min blick fastnar på en blodig bild och jag bleknar.

När hösten börjar verkar det som att vi får en skjuts att rensa ut allt gammalt som ligger och skräpar, för att låta nya saker komma in i våra liv. På företagen är det säsong för kick-offer där vi nu ”ska ta nya tag”, ”går mot nya tider” och ”spurtar in i mål”. Samtidigt som löven kurar ihop sig på gräsmattan och vi tänder ljus vid det mörka köksbordet är det som att vi behöver desto mer rymd och atmosfär kring vår arbetsplats och våra tankar.

Om du tillhör dem som skulle må bra av att rensa i röran, oavsett om det är hemma eller på jobbet så finns det några tuffa frågor du måste ställa dig:

Fungerar verkligen dina förvaringssystem eller bidrar de bara till röran? Lider de av brist på (din) skötsel? Har du tillräckligt med utrymme? Är dina saker på rätt plats eller har du helt enkelt för många saker?

När våra deltagare mäter hur de spenderar sin tid uppskattar de att de spenderar ca 45 minuter om dagen på att bara leta efter saker. Det blir 5 arbetsveckor på ett år. Hemma letar vi ännu mer, ca 1 timme, efter nycklar, glasögon och räkningarna som vi skulle betalat. Det går inte bara tid utan energi på att irritera sig över oordningen. Hemma kan du skylla på familjen, men vem skyller du på på jobbet?

Den här veckan började en ny deltagare sin Executive-utbildning och jag förväntade mig en ganska motsträvig professor som blivit påtvingad en personlig effektivitetsutbildning. Jag blev därför inte ett dugg förvånad när jag hittade skylten ”tomt skrivbord – tom hjärna” hängandes över hans arbetsplats.

”Du förstår jag ska flytta, byta kontor och då vill jag passa på och göra en riktig förändring, nästan som feng shui, du vet. Rensa ut allt jag inte behöver och skapa en trivsam miljö omkring mig.” Jag tittar mig omkring och blir glad för hans skull. Att byta arbetsplats gör det lättare, då kan han samtidigt byta de vanor som sitter i de belamrade väggarna.

Vi besökte hans nya kontor och skissade på hur han skulle kunna få det.

Investera i lämpliga möbler
Du behöver arbetsyta på ditt skrivbord, plats för din dator och plats för arbets- och referensmaterial. Se till att din arbetsplats och dina möbler ger dig tillräckligt med utrymme för att både jobba och förvara saker. Hängmappar fungerar bra för både pågående och avslutade uppgifter, se till att separera dem från varandra, olika färger på mapparna eller aktuellt längst fram. Har du ont om utrymme fundera över vad du egentligen behöver i pappersform, det mesta finns säkert i din dator.

Olika arbetszoner
Inred olika aktivitetszoner för olika typer av arbeten. Hjärnan har lättare för att hänga med på att koncentrera sig om du alltid vänder dig till samma plast för koncentrationsjobb. Du behöver;
– en ren arbetsyta,
– en plats för de kontorshjälpmedel du använder ofta (ta bort de du sällan eller aldrig använder),
– en plats för pågående arbetsmaterial,
– en plats för referensmaterial, böcker, pärmar, manualer, lathundar etc.

Det du använder ofta – nära
Placera de saker du använder ofta nära dig. Använder du skrivaren mycket? Ha den nära. Använder du aldrig scannern? Flytta ut den. När du möblerar om se till att du fäster upp sladdar ordentligt så att inte ditt benutrymme är fyllt av ett enda ormbo av sladdar. Har du hundratals pennor, men ingen fungerande? Har du tre saxar, men ingen häftapparat? Gå igenom vad som har hamnat vid din arbetsplats och vad du verkligen behöver. Det är lätt att bli hemmablind. Fundera på vad du använder anslagstavlan till. Är den fylld med gamla telefonlistor, garagelistor, möten som har varit? Sätt upp bilder på visioner, framtidsplaner, mål, familjen, saker som gör dig glad.

Skapa ett bra flöde på dina papper
Skapa en plats nära dig för papper som behöver flöda snabbt genom din arbetsplats. Vanliga enkla brevkorgar är perfekta att separera uppgifter i. Märk upp dem med t ex ”Fixa snabbt” ”Bevakning” ”Pågående projekt”. Använd plastfickor med en gul lapp på insidan i det nedersta hörnet som beskriver uppgiften och nästa steg med den.

”Ja, men det här med feng shui då? Jag vill ju få in det också.” Jag ler åt professorn. Så härligt att en sådan beläst person vill få in österländska ordningsregler bland sina blodiga bilder. ”Jag lovar att läsa på om feng shui och ta hänsyn till det. Men nu är det nog snackat, nu börjar vi rensa upp i ditt gamla kontor.”

När jag kom hem letade jag upp en bok om feng shui för att erinra mig om vad de rekommenderar. Ser fram emot att få hjälpa den överbelamrade professorn igen, speciellt nu när vi fått bort de värsta bilderna. De tog mig hela veckan att komma över och jag börjar äta normalt igen. Min personliga tränare är överförtjust och tror att jag gått på diet. Nej, jag är bara kvackmagad och har svårt att se blod. Några kunder till i samma bransch och jag har nått min målvikt.

En ren och härlig helg önskar jag dig
Petra Brask

”Ordo ab chao”

 

Feng Shui-tips för dig som är nyfiken

Shamira M Paulsson har lämnat dessa feng shui-tips. Enligt henne behöver du inte ta till dig alla tipsen (tack och lov) – en eller ett par gör susen.

Innan du börjar möblera om ditt arbetsrum är det viktigt att du städar och rensar ut allt gammalt som ligger och skräpar, annars finns ingen plats för nya saker att komma in i ditt liv.

– En lampa eller ett rött prydnadsföremål i söder ger dig bättre rykte inom företaget.
– Metallföremål har en gynnsam effekt. Placera det i norr för att förbättra karriären, i sydost för att förbättra ekonomin, eller i nordväst för att stimulera utveckling och lärande.
– Ställ skrivbordet diagonalt motsatt dörren, och ha helst en hel vägg bakom. Bäst är det med ett skrivbord av trä, helst med mjuka hörn. En öppen yta framför skrivbordet är också bra. Försök att ha ordning och reda på skrivbordet.
– Välj möbler med mjuka hörn.
– Ha en blombukett eller krukväxt i sydvästra hörnet av skrivbordet eller kontoret – då blomstrar din ekonomi. Undvik vissna och torkade blommor. Kaktusar ger också dålig Feng Shui.
– Penningträdet (krassula) sägs ge mer pengar i plånboken.
– Detaljer i blått eller svart, till exempel en liten lampa, placerad i norr är bra för karriären.
– En liten fontän eller ett akvarium med cirkulerande vatten kan placeras i norr för att ge bättre karriär. I sydost för bättre ekonomi, eller i nordväst för att stimulera affärskontakter.
– Ställ en rund kristall i sydvästra hörnet av skrivbordet. Det skapar en god relation till dina kollegor.

Nej tack, ha inte:

• en dörr eller ett fönster i ryggen när du sitter vid skrivbordet.
• en bokhylla i ryggen – hyllornas vassa kanter sänder ut negativ energi.
• vassa kanter av något annat slag som riktas mot dig.
• skrivbordet så att du stirrar rakt in i en vägg, då är det lätt att bara se problem och motgångar.
• något som hänger över dig, som en lampa, bokhylla eller takbjälke.
• vissna eller torkade blommor – och inga kaktusar!

Dela gärna detta inlägg

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
PB Partners Dream Team

Om bloggen

Vem bestämmer över din tid?
Här bloggar jag varje fredag och delar med mig av tankar och reflektioner kring mitt liv som effektivitetskonsult här på Petra Brask & Partners.

Kategorier
Boktips
Med över 20 års erfarenhet av att lära människor att handskas med tiden och livet, delar Petra Brask med sig av de bästa tipsen och de mest konkreta verktygen som hjälper dig att frigöra tid och energi.
LÄS MER OM BÖCKERNA
Föregående
Nästa